tirsdag den 15. juli 2014

Derhjemme led vores børn af psykisk trætte ben, men det var en diagnose

Den bedste planlægning vi har gjort på denne rejse, det er at gøre vi er bedst til. Lige præcis ikke planlægge noget, at tage hver dag som den kommer. Vi skal være på Koh Samui til den 22 juli hvor min søster, og hendes veninde kommer til Koh Phanghan, og besøger os. Vi snakker vildt meget og får hurtigt ideer. Vi havde den ide, at vi ville prøve at bo 3 forskellige steder på Koh Samui, men tik tak det når vi ikke. Vi er faldet så godt til her hvor vi bor nu, at vi slet ikke har lyst til at daffe herfra, før vi skal.
For 55 kr pr døgn har vi en hyggelig bungalow, smuk pool, bor lige ud til stranden og er i blandt de sødeste mennesker.
Vi bor også på den fede måde her, fordi vi er I gåafstand til rigtig mange spændene steder. Der er ikke noget bedre end bare at vade afsted, og det gør vi virkelig meget. Vi får oplevet dobbelt så meget, som hvis vi satte os ind I en tuk tuk. Vi kan hurtigt få gået 8 km på en dag, helt uden vi opdager det.
Derhjemme led vores børn af psykisk trætte ben, men det var en diagnose der var svær at få på skrift, for det var kun når Mikkel og jeg gik ved siden af dem. I fritter og børnehave der kan de jo gå rigtig langt, helt uden at pædagoger skal stable ti børn periodevis op I en klapvogn. Endda vuggestuer og dagplejer har kunne få vores børn til at gå, som små dresseret aber pænt ved siden af en barnevogn! Det er jo en provokerende kunst på den fede måde at de evner den slags, når vi efter kl 15 og i weekenderne slæber rundt på dem, og venter (U)tålmodigt på en lille klump unge der er smeltet fast til fortovet.
Nu er det så heller ikke til at komme uden om, at det er langt mere spændene at gå her. Vi møder rigtig tit aber, slanger, og store fladmaste slangeskind der ligger på jorden, efter de er blevet smasket af en bil. Det er ren win win, så ser ungerne både spændene dyr, og ser hvordan man ser ud hvis man ikke passer på og løber ud foran en bil.
Så traver vi afsted med en stor kæp I bedste wildlife stil, for at være på forkanten hvis vi møder en nederen slange, eller en hund med psykiske problemer. Mikkel er blevet ret god til de vilde hunde, ja der fik jeg mig lige en ægte "hundehvisker". Han siger noget vov, og noget klap dog I hund og så et par ekstra tillægsord. Så lægger de sig ydmyg ned, og klapper I. Det ser ret cool ud, og han har heldigvis ikke afprøvet teknikken på mig endnu.
I foregås gik vi ned til Silver Beach (Tak til jer der har tippet mig om den strand). Efter vi havde vadet virkelig langt derned, og gået store omveje fordi vi fandt spændene grusveje med aber og forladte huse på vores vej, så kunne vi ikke finde nogen vej ned til stranden?! Den strand var vist lidt sådan en lukket fest, for dem der ikke er på backpack budget. Vi ville gerne være med til deres fest, så vi udtænkte en "partycrasherplan". Vi tørrede lige der værste chokoladeisskæg af ungerne, rettede på saltvandshåret og gik ind på en af de pæne hoteller. Der kom straks en medarbejder, og nu var vi "meget" interesseret I et af deres hotelværelser I 14 dage. Efter vi havde stået og ventet (kedet os) på at hører om hendes alt for dyre priser, og hvilke værelser der var ledige, så fik vi endelig sagt, at vi meget gerne lige vil se hvilken strand de har her. Yes, yes så blev vi guidet ud til stranden, og der forsvandt vi med vores fusker entrebillet.
Den strand er jo helt amazing, vi fik desværre først fundet kameraet frem før solen pludselig besluttede sig for at forlade festen. Vi skal helt klart tilbage dertil og nyde endnu en dag, og crashe et nyt hotel på vejen.
Vi får også gået outstanding mange lange gåture på stranden. Det er nemlig bare mega hyggeligt, for der dukker nemlig altid noget hyggeligt op og så er det jo helt ubeskriveligt smukt at gå der langs en palmestrand. Som en lille creme de la creme til os forældre, så er jeg ydermere vild med at man bare kan sætte sig ned, og nyde synet af en strand om aftenen, der er lyst op af lanterner imens børnene leger I sandet. De sidste 10 år har jeg virkelig elsket alt der kan aktivere børn, og forældre på den fede måde, og det må siges at sådan en rejse her scorer top point der.
Så er der strand gåturs hygge