Denne uges emnefag var eventyr, og jeg syntes virkelig, vi har været godt omkring emnet. De glemmer nok aldrig hvad et eventyr er. De har med stor koncentration, skrevet deres eget eventyr, og vi har talt om hvad der kendetegner et eventyr.
Emil blev sat til at skrive sit eventyr hele 3 gange, og se lige en forskel fra billede 1-3 vi arbejdede med stavefejl, skriftstørrelse og mellemrum mellem ord. Han syntes det var noget kedeligt at skrive det 3 gange, men han har simpelthen lært så meget af det.
Der er så fantastisk at have tid til at gå i dybden med deres skolearbejde, så de forstår, alt de laver og hele tiden at have øjnene på dem, så de ikke laver de samme fejl to gange.
Victors fine eventyr ser du her.
For at de kan huske, hvad vi har talt om som der kendetegner eventyr, så bruger vi vores hænder og fantasi til at arbejde videre med det.
Modsætnings loven: enten er de smuk/grim rig/fattig stor/lille ond/god det er sjovt at arbejde med, vi går ud på stranden og finder sjove ting, så vi kan lave vores egne eventyr figurer efter modsætnings loven.
Det er rigtig hyggeligt når vi går, og vi finder flotte og sjove ting, til vores figurer, og så får vi talt en masse om forskellige eventyr.
Deres fine strand fund
Smuk & grim
Fattig & rig
Anton laver bogstav og tal stafet i sandet, vi har bygget et slot "fyldt med guld og diamanter" som vi er på vej hen til, og kun den helt der kan svare rigtigt på alle spørgsmål undervejs får slottet og alt guldet.
Anton vil gerne være helten, så vi laver plus, minus, tegner bogstaver og leger "ord der starter med" på vores vej til slottet.
En skøn afslutning på eventyrugen var bål hygge med snobrød (det virker ret mærkeligt at sidde i Thailand og lave snobrød da det forkommer mig så dansk)
Vi sad i mørket og så på ilden, i mens jeg fortalte dem eventyr, og Emil sagde til mig, da jeg puttede ham - Mor det her er noget af det hyggeligste, jeg vil huske, at vi sidder i Thailand med bål, i mens du fortæller historie.
Anton er så kær når man fortæller ham historie, han sidder med sine store brune øjne, og ser på en og siger - ej skete det i virkeligheden? - Øj kunne dyrene virkelig tale med et træ? - vidste menneskerne godt at træet kunne tænke?